Monday 3 December 2012

Twinkle twinkle little star.

Semakin hari aku semakin tua. Tak ada laa tua sangat. Cuma semakin matang. Tolong jangan salah faham. Aku sendiri tak tahu kenapa aku tak boleh jadi kanak kanak balik. Kanak kanak yang selalu pegang kuali. Pegang daun konon konon duit. Main gelongsonr dengan kawan. Main buai dengan kawan. Main kejar kejar dengan kawan. Main hantu hantu dengan kawan. Main kawen kawen dengan kawan. Main jual jual dengan kawan. Main basikal dengan kawan. Ternyata hidup waktu kanak kanak aku penuh dengan bermain.  Lepas satu satu aku bermain. Aku tak pernah tahu erti jemu. Dulu aku tak pernah tahu facebook. Computer pun aku tak pernah tahu bermain. Aku hanya tahu bermain paint. Aku masih ingat. Aku selalu lukis di paint. Lepas siap aku lukis, aku colour semua lukisan aku. Aku masih ingat. Kenangan itu masih segar diingatan aku. Tapi hakikatnya, waktu tidak dapat diputar balik. Andainya waktu dapat diputar balik............




Tipulah kalau aku seorang kanak kanak perempuan tidak pernah gila dekat alat solek. Aku sangat obses dengan alat makekup. Sampaikan suatu ketika dulu aku pernah cakap *Bilalah aku dapat makeup macam dia* Waktu aku zaman kanak kanak. Aku sangat gila dengan makeup. Aku repeat, SANGAT. Aku cuma gila dengan makeup. Tapi aku tak pernah pakai makeup.

Sekarang, bila aku semakin dewasa semuanya telah berubah. Hidup dewasa dengan hidup kanak kanak sangat lain. Mungkin ada sedikit yang sama. Tapi tak semua. Aku dapat bandingkan. Dulu waktu aku kanak kanak, aku tak penah mintak ibu untuk beli baju itu ini, Semuanya ibu yang belikan. Suka atau tak aku mesti pakai. Tapi sekarang aku tak perlu harapkan ibu lagi belikan baju untuk aku. Aku lebih suka pilih sendiri dan mintak duit dengan ibu. Sampaikan suatu masa tu ibu pernah cakap, waktu ibu kanak kanak dulu. Ibu tak pernah beli baju pun. Kalau beli pun hanya baju raya je. Tu pun dua helai. Zaman dulu sangat susah. Kesian ibu.


Sekian terima kasih.

No comments: